Social Media en de normalisatie van straatcultuur: Hoe beïnvloedt social media jongeren?

Ik scrol door TikTok en binnen een paar minuten zie ik meerdere video’s van jongeren in dure trainingspakken, zwaaiend met stapels geld. De captions? “Hustle never stops” en “Geen diploma nodig om rijk te worden”. Dit is het beeld dat veel jongeren tegenwoordig voorgeschoteld krijgen. Een wereld waarin status, geld en straatmentaliteit belangrijker lijken dan bijdragen aan de maatschappij, een diploma of een baan.

De invloed van social media TikTok en Instagram zijn niet alleen onschuldige platforms meer waar jongeren alleen dansjes en challenges delen. Het is een plek waar straatcultuur soms wordt verheerlijkt. Drillrap-video’s, gevechten op straat en beelden van dure auto’s en merkartikelen creëren een ideaalbeeld waarin criminaliteit wordt geromantiseerd. Jongeren zien dit en kunnen denken dat dit de weg naar succes is.

Van online naar offline Wat online begint als een ‘grappige’ trend, kan offline serieuze gevolgen hebben. Jongeren nemen gedragingen en taalgebruik over van influencers en rappers die hun leven via social media tentoonstellen. Als je dagelijks hoort dat respect afdwingen met geweld normaal is, ga je het vanzelf geloven. En als je ziet dat jongens uit jouw wijk via deze weg snel geld verdienen, wordt de verleiding groot om hetzelfde te doen.

Hoe doorbreken we deze cirkel? We moeten jongeren mediawijsheid bijbrengen. Laten zien dat wat ze online zien niet de realiteit is. Dat achter al die luxe vaak een harde wereld schuilgaat. Daarnaast moeten er meer positieve rolmodellen zichtbaar zijn. Mensen die laten zien dat succes ook anders kan, zonder straatmentaliteit en criminaliteit. Of mensen die wel vanuit die cultuur komen, maar hun invloed inzetten in positieve zin.

Social media is machtig, maar wij kunnen bepalen hoe we die macht gebruiken. Laten we ervoor zorgen dat jongeren niet alleen de illusie van succes zien, maar ook de echte wegen naar een betere toekomst.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *